Vil du have design på skoleskemaet?

På Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole har vi to retninger inden for design – Syning og Kreativt værksted.

Derfor er der både muligheder for dig, som drømmer om at sy din egen gallakjole eller sy et nyt pudebetræk, og for dig som gerne vil designe dine egne smykker eller trykke dit eget print på T-shirts. Begge retninger er for alle – både nybegyndere og spirende designere!

Design-syning

DESIGN-SYNING

Drømmer du om at sy din egen gallakjole? Eller vil du gerne sy nye pudebetræk, der kan pynte på efterskoleværelset? Uanset hvilket syprojekt du har i tankerne, får du på linjefaget Design-syning grundig vejledning og hjælp til at gøre det til virkelighed. Alt sammen foregår i vores hyggelige sylokale, som er fuldt udstyret med klippeborde, symaskiner, overlockere og store spejle.

Vi har plads til dig på linjen, uanset om du er nybegynder eller spirende modedesigner. Du får løbende hjælp og vejledning til netop dit syprojekt, og alle elever får en introduktion til symaskiner, strygejern og andre værktøjer.

SY DIT EGET drømmeTØJ

På linjefaget Design-syning får du mulighed for at sy netop det, du brænder for. Linjefaget starter typisk med et fælles forløb, hvor alle får gennemgået teknikkerne og sylokalets maskiner – og herefter får du frit spil til at påbegynde det syprojekt, du ønsker.

Du kan f.eks. sy pudebetræk eller en taske, T-shirts eller jakker og bukser. Flere starter med et mindre projekt og udvikler sig så meget undervejs, at de kan afslutte forløbet med at sy deres helt egen drømmekjole!

Glæd dig også til at komme med på indkøbsture for at vælge det helt rigtige materiale til dit syprojekt og til at udstille dine kreationer på efterskolen.

LÆR ET HÅNDVÆRK

Syning handler ikke kun om smart tøj eller design; det handler også om at lære et håndværk. Når efterskoleåret slutter, vil du have lært en masse om syteknikker, materialevalg og symaskiner, og du vil selvfølgelig kunne læse og forstå en syvejledning, så du løbende kan udvikle dine evner til at sy.

Syning sikrer dig et kreativt frirum, hvor du kan arbejde med dine hænder og skabe noget helt fra bunden. Sylokalet er altid et skønt sted at være, for her flyder snakken frit, og der er plads til hygge og snak, imens vi arbejder. Sylokalet er desuden ofte åbent om aftenen, så du kan arbejde videre med dit syprojekt.

Kreativt værksted

KREATIVT VÆRKSTED

I det kreative værksted på Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole hersker en helt særlig stemning. For her får du mulighed for at slippe skaberglæden løs og eksperimentere med stoftryk på T-shirts, lave dine egne smykker, prøve at arbejde med glas og meget mere – alt sammen i selskab med dine efterskolevenner.

Kreativt værksted er for alle – du skal blot have lyst til at være kreativ og afprøve en masse forskellige kunstformer og teknikker.

fra IDé TIL VIRKELIGHED

I løbet af året arbejder vi med forskellige materialer som f.eks. glas og beton, og du får mulighed for at designe alt fra bordkort til julepynt, T-shirts og smykker.

Der er en høj grad af medbestemmelse på linjefaget, så du kan fordybe dig i det, der interesserer dig allermest.

I løbet af undervisningen tager vi desuden på ture ud af huset for at samle inspiration og få nye indtryk. Vi besøger museer og kunstnere, der arbejder professionelt med kunst og design.

BLIV EN DEL AF ET KREATIVT FÆLLESSKAB

Når du vælger Kreativt værksted, bliver du en del af et kreativt fællesskab, hvor alle udveksler idéer og hjælper hinanden videre, når materialet driller, eller projektet bliver for svært.

Her vil du møde andre ligesindede med samme interesse som dig – og værkstedet summer altid af kreativitet, snak og god stemning.

Om aftenen bliver døren til det kreative værksted ofte åbnet, så du kan arbejde videre med dine projekter og hygge dig med dine venner, selv når undervisningen er slut.

HVORFOR SKAL DU VÆLGE
DESIGNLINJEN?

Designlinjen er for dig, der gerne vil skabe. Gøre dine idéer til virkelighed og prøve noget nyt. Dig, der elsker at være kreativ. Dig, der nyder at nørkle med dine kreationer. Men også for dig, der elsker at hygge. At mødes med andre i et lokale fyldt med musik og snak. Vi har et enestående kreativt fællesskab, som du bliver en del af.

Besøg vores andre linjefag

UDFOLD DIG