10. klasse

Startskuddet til din ungdomsuddannelse

På LGI synes vi ikke, at 10. klasse kun skal være afslutningen på din folkeskole, men også startskuddet til din ungdomsuddannelse. Vores særlige 10. klasse giver dig derfor mulighed for at forberede dig og blive klædt bedre på til at vælge den helt rigtige ungdomsuddannelse for dig.

TRE FORSKELLIGE SPOR

Vores 10. klasse skal være relevant for dig, uanset om du skal i gymnasiet, have en erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller noget helt tredje. Unge mennesker har nemlig forskellige interesser og ambitioner – og det synes vi, er dejligt!

I 10. klasse skal du vælge imellem tre forskellige spor:

• Sprog & Science
  • Kloge hænder
  • Mennesker & Samfund

Hvert spor har sin egen årsplan og arbejder projektorienteret. Alle tre spor indeholder undervisning i dansk, engelsk og matematik. Den faglige undervisning og projekterne vil være inden for særlige temaer, og vi afslutter med enten eksamen eller en projektprøve.

SPROG & SCIENCE

– for dig, der vil på gymnasiet eller handelsskolen

Sprog & Science er vores gymnasieforberedende spor. Det er her, du har mulighed for at dygtiggøre dig i den boglige undervisning og prøve forskellige undervisningsformer som forbereder dig til STX, HHX, HTX, HF eller EUX.

Sprog & Science vil blandt andet indeholde undervisning i tysk, fysik og samfundsfag.

KLOGE HÆNDER

– for dig, der vil have en praktisk eller kreativ uddannelse

Dette spor er for dig, der vil kombinere almindelig skolegang med praktisk undervisning. Du kan for eksempel arbejde med både træ- og metalsløjd, modtage værktøjslære og arbejde på større byggeprojekter.

Du har også mulighed for at arbejde med design, hvor du kan forberede dig på en kreativ uddannelse på TEKO eller lignende skoler.

MENNESKER & SAMFUND

– for dig, der vil arbejde med mennesker

Mennesker & Samfund er for dig, der drømmer om at arbejde med mennesker. Det kan måske være som sygeplejerske, fysioterapeut, SOSU, lærer eller pædagog.

Undervisningen vil blandt andet indeholde fysiologi, samfundsfag og pædagogik. Da vejen til flere af disse uddannelser går over gymnasiet, vil den boglige undervisning selvfølgelig være indrettet efter det.

SÅDAN ARBEJDER VI

Hvert spor arbejder projektorienteret med forskellige fordybelsesområder. Hvert fordybelsesområde afsluttes med en prøve, der enten kan være en fremlæggelse, et projekt eller en skriftlig aflevering.

Undervejs vil alle sporene blive introduceret for iværksætteri, bæredygtighed og digitale udtryksformer. Den boglige undervisning i dansk, matematik og engelsk foregår på de enkelte spor, men afsluttes særskilt med folkeskolens 10. klasses-eksamen – både mundtligt og skriftligt.

Når du tilmelder dig 10. klasse på LGI, skal du vælge dig ind på et af de tre spor!