Dyk ned i historien

Læs med her og bliv klogere på Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskoles historie. Helt fra Søndre skole til den efterskole, vi er i dag.

HISTORIEN BAG LGI

3. november 1960 startede Lomborg Ungdomsskole i den gamle Søndre Skole i Lomborg. Den daværende Lomborg kommune havde – i forbindelse med en centralisering af skolevæsenet – bygget Lomborg Centralskole, hvorved Søndre Skole blev overflødig.

Skolen blev overdraget til en hårdt arbejdende skolekreds, og de nødvendige byggeplaner for at bygningerne kunne anvendes til ungdomsskole blev realiseret bl.a. efter foretræde for undervisningsminister Jørgen Jørgensen. I de første år var der drenge om vinteren og piger om sommeren, og første elevhold bestod således af 20 drenge.

Fra Grundsten til Moderne Skole

Skolens første forstanderpar var Sidsel og Kristian Lomborg. De afløstes i 1987 af Bodil Keldorff og Daniel Eiler, som efter 19 år på posten overlod tøjlerne til forstanderparret Henrik Boye og Jane Christensen. Den 1. august 2016 tiltrådte Gitte Pedersen stillingen som forstander. Den 1. januar 2018 blev roret så overtaget af Lene og Flemming Nees.

Den 5. december 2004 blev det på en ekstraordinær generalforsamling vedtaget at ændre skolens navn til Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole, som vi kender det i dag.

Mange bygninger er siden opstarten kommet til, og elevholdets størrelse er i dag på ca. 125 elever. Lomborg Gymnastik- og Idrætsefterskole fremstår i dag som en moderne skole med gode og velholdte bygninger, der danner en flot ramme om dagligdagen, festerne, efterskolelivet og ikke mindst fællesskabet.