ET LILLE SØNDAGSPIP

Godmorgen.
Forhåbentlig har I alle nydt den lille ferie og det – ind imellem – helt fantastiske vejr. Det har vi. Og det har været fantastisk for humøret og opstarten, at vi har kunnet være udenfor og på den måde bruge hele skolen. I disse restriktive tider.
Men det har også været forvirrende. Og det er ikke jeres herlige unger, der har forandret sig. Det er rammerne.
Og de nye rammer og regler skal lige læres. Selv om det ikke altid giver mening. Det ved jeg godt.

De må dyrke idræt i hallen, men de må ikke sidde tæt sammen i sofaen.
De må sidde sammen i bussen, men de må ikke gå tæt sammen udenfor bussen. Med mindre, de er i familie sammen. Og der er andre eksempler på, at de kan være svært helt at forstå.

Ikke desto mindre er det regler vi alle skal forsøge at overholde for at åbne skolen igen. Og jeg synes det er en fair (men forvirrende) pris at betale. Det har eleverne fået at vide. Og det er vi enige om. Men dagligdagen og de gamle rutiner og glæden og det gode vejr og mange andre ting gør, at der de sidste par dage er sket et lille skred i indstillingen til reglerne.
Og igen, jeres unger er stadig lige herlige, men jeg skal efter bedste evne overholde de regler, skolen arbejder under. Og derfor skal der strammes op.
Jeg har nævnt sanktioner ved grove brud på de nye regler. Og det vil jeg lige gøre igen. Jeg tror desværre, det kan blive nødvendigt at bruge dem. For vores alle sammens trygheds skyld. Og fordi myndighederne siger det. Og indtil videre, har myndighedernes indsats og indstilling fået os nådigt igennem krisen.

Hvis man befinder sig på et værelse, der ikke tilhører “familien”, hvis man har fysisk kontakt (kram, kys etc.) med en, der ikke tilhører “familien” og hvis man bevidst overhører henstillinger fra personalet bliver man sendt hjem i 48 timer. Tid nok til at få taget en test. Når resultatet af testen foreligger og den er negativ, kan man komme tilbage på skolen.

Jeg håber I som altid vil bakke skolen op i disse tiltag. Og så skal der nok snarest komme en situationsrapport, der giver jer et indblik i det, der en aldeles fortrinlig hverdag her på skolen. Også under de nye vilkår.
Så I skal som sådan ikke se det her som et surt opstød. Det er stadig lige fantastisk at lave efterskole med jeres børn. Det er blot simple, nødvendige tiltag. Som måske ikke giver mening, men som vi er forpligtet på at indføre.

Bedste hilsner og god søndag.