april 23, 2024

GLÆDELIG JUL

Snart er det ferie. Der er lidt rengøring, kirke og gymnastik tilbage og så er første halvdel af skoleåret gået. Det er utrolig så hurtigt det går. Men vi nyder det og vi glæder os over, at der heldigvis er lang tid tilbage af skoleåret 19/20.
Som jeg nævnte sidst, er I meget velkomne til at hente jeres børn kl. 14.30 i dag. Vi byder på en lille opvisning og en kop kaffe og æbleskiver.
Hvis ikke I har mulighed for at komme, kører bussen som sædvanlig til Struer og Holstebro.

Når vi kommer tilbage fra juleferie er det tid for 10. klasse til at skrive OSO-opgave. Eleverne er så småt begyndt at gøre sig tanker om hvad de skal arbejde med. De skal bl.a. lave et erhvervsrettet interview, som de er blevet bedt om at foretage i løbet af juleferien. Tag gerne en snak med Jeres barn om hvad han/hun vil arbejde med. For nogle er det nemlig ret svært.
1. december har eleverne haft adgang til at se standpunktskarakterer, samt uddannelsesparathedsvurdering. De og I kan se det på optagelse.dk. Vi har haft en snak med de elever som ikke umiddelbart er vurderet parate til videre uddannelse. Hvis I har spørgsmål hertil, må I gerne efter ferien kontakte Lene på 61331725.

D. 9. januar 2020 tager vi som bekendt på tur til Wagrain i Østrig. 4 dage på ski med eleverne er altid en fornøjelse og en af årets absolutte højdepunkter. Igen vil jeg henvise til den pakkeliste, der findes på skolens hjemmeside. Det allervigtigste er dog, at vi har elevernes pas og at de har det blå sygesikringsbevis på sig hele tiden. Vi har fået de fleste pas. Er der enkelte, der mangler at aflevere, er det allersidste chance d. 6. januar om aftenen. Hvis eleverne mangler pas, kan vi desværre ikke tage dem med på tur.

Når alt det praktiske er sagt, ja så er det altså snart jul. Og det er godt planlagt så belejligt en ferie og en højtid kan komme. En tid, hvor vi rykkes ud i pausero, til andre stjernestunder end de daglige med vores helt fantastiske elever.
Dagligdagen og alt det vi der er fælles om, er vigtig. Men vi prøver også at lære eleverne, at de skal være et selv, der aktivt bliver en del af fællesskabet og samtalen. Derfor er pausen vigtig og derfor er det en højtidsstund. En tid til fornyelse, en tid til at genopdage det, der er det allervigtigste. For dig og for mig. I dagligdagen er det vigtigste ofte kun tilstede som “små lysglimt fra en fjern stjerne. Men i de stunder, hvor timeglasset blunder, blomstrer glæden i en tidlig morgenvind”, som Johnny Madsen skriver i et af sine meget smukke digte, “Aldrig mere”. Og som en anden Bethlehemsstjerne vil vi “se det lys, som vil stå der og skinne, bag den bakke, hvor bjergene forsvandt.” Vi kan alle ofte blive så engagerede i alle dagligdagens gøremål, kampe og skærmydsler, alle de små bakker, at vi mister fornemmelsen for det store, for de mennesker og den kærlighed, der gør, at vi godt i andre sammenhænge kan gå ude af takt, i samme retning.

Derfor ønsker vi Jer alle en dejlig højtid og en velsignet pause. Og vi vil glæde os til at få alle vores herlige elever tilbage søndag d. 5. januar kl. 20.00.

Fra alle os til alle Jer
Glædelig jul og godt nytår