april 23, 2024

GODT NYTÅR

Godt nytår. Håber I alle har haft en dejlig højtid og forhåbentlig nogle gode fridage sammen med jeres børn. Jeg håber også eleverne glæder sig til at komme retur. 10 klasse starter med OSO i den første uge, den obligatorisk selvvalgte opgave om den uddannelse og det arbejde, de på nuværende tidspunkt forestiller sig at skulle beskæftige sig med i de kommende år. 9. klasse har almindelig undervisning.
Men allerede torsdag d. 9. bryder vi skemaet op og tager på lejrskole.

“I sne står urt og busk i skjul
Det er så koldt derude”.

Engang gav Ingemanns lille fine vinterkvad god mening. Nu skal vi efterhånden kigge langt efter sne og kulde. Og det gør vi jo så også. Helt til Østrig, hvor vi forhåbentligt kan komme så langt op i bjergene, at sneen er garanteret. Lige nu ser det fint ud, så det skal nok blive en fantastisk god tur. Og vi skal nok udfordre de øvede og vi skal nok sørge for, at de, der aldrig har prøvet at stå på ski før også får det optimale ud af en lejrskole til Østrig. Vi har 25 lærere/instruktører tilknyttet de forskellige hold. Hvert hold består af ca. 10 elever, inddelt efter, hvor øvede de er. På begynderholdene, og der er ca. 50 helt nybegyndere, er der 3 instruktører på hvert hold, så alle får mulighed for hurtigst mulig at lære det mest basale. Hver eftermiddag evaluerer vi holdene og laver nye konstellationer i forhold til, hvilket niveau eleverne befinder sig på. Erfaringen viser, at der alle dage vil være begynderhold og ingen elever bliver overladt til sig selv på pisterne, hvis de ikke er trygge ved det.
Hver formiddag starter holdene sammen med instruktørerne og bliver fortrolige med forskellige pister og forskellige sværhedsgrader. Ønsker eleverne så selv at køre om eftermiddagen, uden instruktør, må det kun ske på pister de kender og har været nede af. Eleverne får selvfølgelig udleveret instruktørernes mobilnumre, så de altid kan kontaktes.
Bemærker vi elever, der kører uforsvarligt, enten fordi de kører ned ad pister, de ikke er frigivet til, eller hvis de udfordre fartgrænserne, inddrager vi deres liftkort. Og det ved eleverne selvfølgelig godt.
Vi glæder os rigtig meget og er sikre på, at det bliver alletiders tur. Vi skal bo på et fint hotel helt tæt på en af de store lifter, så det er nemt for os at komme afsted hver morgen. Hotellets adresse er

Jugendhotel Oberwimm
Kirchboden 130
A-5602 Wagrain
Tel: 0043 (0)6413/8575-0

Det er selvfølgelig ikke et 5 stjernet hotel, men forplejningen og værelserne er helt i orden. Og derud over er der masser af plads til aktiviteter om aftenen.

Til sidst vil jeg endnu engang bede jer om at hjælpe eleverne med at huske det blå sygesikringsbevis, hvis de ikke allerede har husket det. Og det er vigtigt, de ved, at de skal have det på sig hele tiden.
Alt for nu. Håber I må få en god weekend